Koulutalo

Salpausselän koulun kiinteistöjä ylläpitävä Salpausselän Koulutalo Oy on yksityinen osakeyhtiö. Se perustettiin 1950-luvun lopulla, koska Lahdessa ei ollut riittävästi koulupaikkoja kaikille. Aluksi yksityisin voimin järjestetty opetustoiminta siirtyi osaksi Lahden kaupungin peruskoulujärjestelmää 1970-luvulla. Koulu on painottunut liikuntaan ja luma-aineisiin. Täysin remontoiduissa tiloissa opiskelee 550 yläkoululaista.

Uudistettu koulutalo

Salpausselän Koulutaloon tehtiin mittava remontti vuosina 2015-2017. Koulun vanhimmat osat olivat liki 60-vuotta vanhat ja ne kaipasivat sekä perusteellista korjausta että modernisointia nykypäivän tarpeisiin. Peruskorjauksen ja laajennuksen tavoitteena oli parantaa koulukiinteistön toimivuutta opetustyössä, lisätä kiinteistön käyttäjien viihtyvyyttä koulussa ja saada aikaan moderni ja toimiva oppimisympäristö, jolla edistetään oppilaiden oppimista, kouluviihtyvyyttä ja hyvää opiskeluilmapiiriä. Remontin yhteydessä koulu muutettiin myös esteettömäksi.

Koulutalon tulevaisuus

Salpausselän Koulutalo Oy on yleishyödyllinen ja voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Sen tehtävänä on pitää huolta koulutakennuksesta ja sen ympäristöstä ja varmistaa, että Lahden kaupunki saa terveen koulun käyttöönsä.

Koulun perustajien Niilo Keskiahon, Jouko Louhion ja Artturi Hagmanin ajatusta koulusta, joka tarjoaa korkealaatuista opetusta, vaalitaan säilyttämällä tilat parhaassa mahdollisessa kunnossa. Se lisäksi hallitus on sitoutunut tukemaan oppilaiden ja opettajien ammattitaidon kehittymistä erilaisilla stipendeillä ja apurahoilla.

Liikuttavan hyvä koulupiha

Elixir kävi tekemässä jutun koulutalon uusitusta pihasta.

Koulutalon ulkoalueiden esittelyvideo

Kuvia sisältä